Společnost Volvo Cars spolupořádala testovací jízdy s elektrickými vozidly pro ministry států EU a současně předvedla téměř bezemisní ocel
Automobilka Volvo Cars byla jedním z klíčových pořadatelů akce, v rámci níž se včera v blízkosti Stockholmu sešli ministři členských států Evropské unie (EU) pro životní prostředí a klima, aby otestovali širokou škálu různých elektrických automobilů, nákladních vozidel a stavebních strojů. Během první poloviny roku 2023 předsedá Švédsko Radě Evropské unie, přičemž byly uvedené testovací jízdy součástí oficiálního programu neformálního setkání Rady Evropské unie. Zmíněnou událost jsme spolupořádali ve spolupráci s dalšími švédskými společnostmi působícími v oblasti mobility, Volvo Group a Scania, a také s organizací Mobility Sweden a švédskou vládou.
Ministři členských zemí společně s komisařem Evropské unie pro životní prostředí testovali řadu plně elektrických automobilů, nákladních vozů a stavebních strojů včetně vozů Volvo C40 a XC40 Recharge. Testovacím jízdám předcházela úvodní prezentace zahrnující 15minutový projev našeho generálního ředitele Jima Rowana.
„Usilujeme o to, aby se naše společnost stala do roku 2040 klimaticky neutrální a do roku 2030 výrobcem výhradně čistě elektrických vozů,“ uvedl ve svém proslovu Jim Rowan. „Nejde jen o to, že je to správná věc, ale dává to smysl i z obchodního hlediska. Během prvních tří měsíců letošního roku si naše plně elektrická a plug-in hybridní vozidla ukrojila solidní 41% podíl na celkovém celosvětovém prodeji vozů Volvo.“
Využívání téměř bezemisní oceli v našich vozech do roku 2026
Nicméně jen elektrifikace našich vozů nestačí; snížení emisí je nutné řešit ve všech našich provozech. Proto se snažíme do roku 2025 snížit oproti roku 2018 uhlíkovou stopu na jedno vozidlo o 40 %, k čemuž patří také snížení emisí uhlíku v rámci dodavatelského řetězce. Abychom toho mohli dosáhnout, spolupracujeme s podobně smýšlejícími partnery. Byli jsme například prvním výrobcem automobilů, který se spojil se švédským producentem oceli SSAB za účelem prozkoumání možností téměř bezemisní vysoce kvalitní oceli pro automobilový průmysl. Coby předzvěst využívání tohoto materiálu byly vozy Volvo použité pro testovací jízdy vybaveny prahovými nášlapy vyrobenými z téměř bezemisní oceli společnosti SSAB.
„Usilujeme o to, abychom mohli využívat tento druh oceli v našich sériově vyráběných vozech do roku 2026,“ prohlásil Jim Rowan. „Ocel byla, je a nadále zůstane základní součástí osobních automobilů. Nicméně pokud má automobilový průmysl čelit výzvám spojeným se změnou klimatu, musíme najít způsob, jak snížit a případně zcela odstranit emise z našeho výrobního procesu.“
V loňském roce jsme se mimoto jako první automobilka připojili k iniciativě SteelZero, jejímž cílem je zvýšit poptávku po nefosilní oceli a urychlit přechod k uhlíkové neutralitě v rámci globálního ocelářského průmyslu.
Ve svém proslovu vyzdvihl Jim Rowan také naše nadšení pro výrobu udržitelnějších akumulátorů, které je zosobněno například ve společném podniku s předním švédským výrobcem akumulátorů Northvolt. Společnými silami vyvíjíme novou generaci akumulátorů, které se budou vyrábět v naší nové gigatovárně v Göteborgu využívající výhradně čistou klimaticky neutrální elektrickou energii.
EU si přeje zvýšit svou globální konkurenceschopnost při přechodu k nízkouhlíkové ekonomice.
V tomto ohledu Jim Rowan přivítal nedávno navržené zákony o průmyslu s nulovými emisemi a kritických surových materiálech. Například ustanovení pro zjednodušení a urychlení schvalovacích procesů pomohou firmám k rychlejšímu zahájení jejich projektů. Je třeba je zavést bez prodlení.
Jim Rowan dále vyzval Evropskou unii k podniknutí dalších kroků k zajištění toho, aby si EU udržela talentované lidi nezbytné pro plánovaný přechod, čímž je myšleno například zvýšení výroby nefosilní elektřiny a vynaložení veřejných prostředků na výzkum a vyšší vzdělání.