Duetto, italský spider dobývá Hollywood

9 čen 2020

  • Před modelem Duetto byla hvězdou stříbrného plátna Giulietta Spider, která se v 60. letech objevila v italských filmech režírovaných Fellinim a Anonionim. Byla to jakási zkouška před dobitím Hollywoodu a Spojených států.
  • Alfa Romeo Duetto byla neodolatelná a dokázala svést Steva McQueen, Dustina Hoffmana i Muhammada Aliho.
  • Duetto bylo věrné DNA Alfy Romeo a bylo tak rozhodně něčím víc než jen stylovým vozem. Bylo velmi elegantní a schopné nabídnout vzrušující a uspokojivé zážitky z jízdy.
  • Ve čtyřech generacích bylo během 28 let vyrobeno přes 124 000 vozidel, a tak si Duetto užilo nejdelší život ve výrobě ze všech modelů Alfy Romeo.

Hollywoodský osud

„Je to velmi shovívavý vůz. A také velmi krásný.“ Tak mluvil o Duettu velký řidič „gentleman“ Steve McQueen v létě roku 1966, když byl magazínem Sports Illustrated pozván, aby si italský spider vyzkoušel spolu s dalšími „rychlými přáteli“. Model, který řídil byl jedním z prvních, které do USA dorazily po premiéře na ženevském autosalonu jen několik měsíců předtím. McQueenův „rozsudek“ shrnul podstatu Duetta a jedinečnost Alfy Romeo: potěšení z jízdy a čistá krása.

Technicky vzato, byl to velmi spolehlivý názor. Steve McQueen byl totiž sběratelem špičkových vozů a velmi schopným jezdcem, který se spolu s druhým pilotem Peterem Revsonem v roce 1970 umístil v závodě 12 hodin Sebring na druhém místě ve své kategorii.

O rok později řídil Duetto v plné rychlosti Dustin Hoffman při hudbě Simona a Garfunkela ve filmu Absolvent. Ikonický snímek, který se zapsal do historie filmu odstartoval řadu dalších nabídek, a tak se Duetto objevilo ve stovkách filmů a televizních pořadů. Stalo se doslova kultem. Když si Duetto pořídil mistr světa v těžké váze Muhammad Ali, nechal se inspirovat svým heslem „Létám jako motýl, bodám jako včela“ a svou poznávací značku doplnil nápisem Ali Bee (Aliho včela). Duetto se stalo hvězdou světového formátu. Vraťme se ale v čase ke kořenům Duetta, technické inovaci Giulie a charizmatu Giulietty Spider.

Zrozena pro dobývání Ameriky

Také příběh Giulietty Spider zahrnuje protagonistu jménem Hoffman. Nikoliv však herce, Dustina, ale businessmana Maxe Edwina Hoffmana: bývalého závodního jezdce, který utekl z Rakouska před nacizmem. Během několika let se stal hlavním dovozcem evropských vozidel do USA.

Max byl rozhodně něčím víc než jen pouhým obchodníkem. Měl hluboké znalosti trhu a poskytoval tak l poradenství v oblasti obchodní politiky, dokázal si vyžádat specifické modely, doporučoval stylistické úpravy a přispěl k vytvoření několika obdivovaných sportovních vozů všech dob. A jedním z nich byla i Giulietta Spider.

Tato dáma se stala pro Hoffmana posedlostí. Alfu Romeo požádal o její vytvoření v roce 1954 hned po zahájení výroby Giulietty Sprint. Cítil, že by mohla být dokonalým vozem pro pobřeží Pacifiku a byl přesvědčen, že každý v Hollywoodu po ní bude toužit. O úspěchu modelu byl přesvědčen do té míry, že byl ochoten koupit několik stovek vozidel ještě předtím, než je vůbec mohl vidět!

Nádherná mladá dáma

Hoffmanovi se podařilo přesvědčit Francesca Quaroniho a Rudolfa Hrusku k zahájení projektu. Byla uspořádaná soutěž mezi dvěma vlivnými designéry, Bertonem a Pinin Farinou. Bertone přišel s extrémní představou, která navazovala na projekt Franca Scaglioniho „2000 Sportiva“ se špičatými a aerodynamickými předními světlomety a zadními ploutvemi. Představu Pinin Fariny navrhl Franco Martinengo, který sledoval eleganci a rovnováhu objemů.

„Nádherná mladá dáma“, tak popsal Pinin Farina návrh svého studia, který se vyznačoval panoramatickým čelním oknem a posuvnými bočními okny. Dveře neměly žádné kliky a otevíraly se lanky. Později dostal vůz tradiční čelní okno, stahovací boční okna, obložení dveří, skládací střechu, vnější kliky dveří a nový interiér.

Ryze sportovní koncept potvrzovali i mimořádně skvělé výkonové parametry. Spider dostal motor Giulietty: řadový čtyřválec o objemu 1290 cm³ s výkonem 65 k, který dokázal vůz rozjet až na 155 km/h. Výkon v dalších verzích rostl, počínaje 80 k verze Spider Veloce v roce 1958.

Flexibilní, mladá a rychlá. A nádherná. Giulietta Spider byla předurčena pro stříbrné plátno. Fellini ji obsadil do filmu La Dolce Vita, Antonioni ji pak svěřil Alainu Delonovi ve filmu Zatmění. Giulietta Spider se stala se symbolem, slavnými byla milovaná a ti ostatní po ni toužili.

Made in Italy

Nastal však čas, aby vznikl nástupce Giuietty Spider. Luraghi a jeho tým si byli vědomi toho, že vyrobit vynikající vůz nestačí: bylo nutné dosáhnout stejného charizmatu. Jeho prezentace tak musela být významnou událostí, doslova jako korunovace.

Alfa Romeo hledala něco velkolepého. Pro uvedení v USA zorganizovala plavbu luxusní lodí přes Atlantický oceán, na kterou pozvala nejslavnější osobností ze světa showbusinessu, sportu a módy. Na palubě se nacházelo 1300 VIP hostů včetně Vittoria Gassmana, Rosselly Falk a sopranistky Anny Moffo. Italský zaoceánský parník Raffaello odplul z Janova do New Yorku s mezipřistáním v Cannes, kde se konal filmový festival. Během celé plavby byly na palubě vystavené tři příklady nového spideru: jeden zelený, jeden bílý a jeden červený. Opakovaným zdůrazňováním italské povahy svého výrobku předběhla Alfa Romeo komunikační techniku Made in Italy o víc než deset let.

Technické dědictví Giulie

Alfa Romeo Spider 1600 vznikla na bázi Giulie s rozvorem náprav zkráceným na 2250 mm. Mechanika pocházela z moderní Giulie Sprint GT Veloce (evoluce modelu Sprint GT). Při svém uvedení na trh bylo Duetto vybaveno klasickým dvouvačkovým hliníkovým čtyřválcem o objemu 1570 cm³, který generoval výkon 108 k, přičemž suchá hmotnost dosahovala pouze 1000 kilogramů. Maximální rychlost vozu dosahovala 185 km/h.

„Duetto“ nebo „Sépiová kost“?

Nalezení názvu pro vůz bylo samo o sobě zajímavým příběhem. Ve spolupráci se všemi evropskými prodejci uspořádala Alfa Romeo soutěž o nový název vozu. Vyhrálo Duetto. Objevili se však problémy s právy (kvůli čokoládové sušence se stejným názvem), což vedlo k tomu, že vůz byl nakonec představen jako Alfa Romeo Spider 1600.

Název Duetto zůstal nevyužitý, avšak v paměti všech fanoušků zůstal pevně zakotven. Stal se tak přezdívkou všech generací modelu. Přibyly ale i další. Spider první série z roku 1966, poslední mistrovské dílo Battisty Pinin Fariny byl nazýván „Sépiová kost“. To kvůli eliptickému tvaru se zaoblenou přední a zadní částí, konvexními boky a velmi nízkou linií. Druhou přezdívkou byla „Coda Tronca“ neboli „Krátká záď“, která vycházela z poutavého aerodynamického zakončení zádě.

Třetí přezdívkou byl „Aerodinamica“. Ta v roce 1983 vznikla po dlouhých pokusech ve větrném tunelu. V roce 1989 přišla poslední generace tzv. série IV: vůz s čistě zpracovanou a efektivní karoserií, který představoval návrat ke kořenům.

Ve čtyřech generacích a během 28 let bylo vyrobeno 124 000 vozidel. Duetto je tak nejdéle vyráběným modelem Alfy Romeo. Immagine che contiene esterni, acqua, automobile, spiaggia Descrizione generata automaticamente

Šestá část: Duetto, italský spider dobývá Hollywood
Šestá část: Duetto, italský spider dobývá Hollywood
Šestá část: Duetto, italský spider dobývá Hollywood
Šestá část: Duetto, italský spider dobývá Hollywood

Text který píšete je pro mne moc dlouhý, zkuste ho zkrátit