Historie značky Jeep® a přehled klíčových modelů

V červenci roku 1940 vypsala americká armáda výběrové řízení na dodávku lehkých průzkumných vozidel, která by nahradila armádní motocykly a modifikované Fordy Model-T. Osloveno bylo na 135 výrobců, kterým byl následně zaslán dlouhý seznam požadované specifikace. Mezi ty nejzásadnější požadavky patřilo:
 
•nosnost vozidla musí dosahovat 600 liber, tedy 272 kg;
•rozvor náprav musí být menší než 75 palců, tedy 190 centimetrů;
•výška musí být menší než 36 palců, tedy 91 cm;
•motor musí mít hladký běh v rozsahu rychlostí 4 až 80 kilometrů za hodinu (3 až 50 mil za hodinu);
•hranatá karoserie s rovnými plochami;
•pohon všech čtyř kol s dvoustupňovou redukční převodovkou;
•sklápěcí čelní sklo;
•tři plnohodnotná sedadla;
•světlomety s možností stmívání;
•celková hmotnost vozidla musí být nižší než 1300 liber, tedy 590 kg.
 
V prvním kole zareagovali na zakázku pouze dva výrobci Willys-Overland a American Bantam Car Manufacturing Company, nicméně brzy se do soutěže o lukrativní zakázku zapojila třetí společnost, kterou byl Ford Motor Company. Všechny společnosti připravily prototypy pro testování v rekordně krátkém čase. Hlavní inženýr firmy Bantam se svými spolupracovníky vypracoval návrh a postavil auto dle požadavků armády během 49 dnů.

Viceprezident pro konstrukci firmy Willys-Overland Delmar G. Roos navrhl model Willys Quad. Ford zase připravil prototyp GP (General Purpose), známý jako Pygmy, který poháněl upravený motor Ford z traktoru Ferguson. Všechny společnosti představily své koncepty armádě v létě roku 1940 a dostaly souhlas k výrobě sedmdesáti zkušebních prototypů.

Tuto zkušební sérii převzala armáda v listopadu roku 1940 v Camp Holabird v Marylandu. Všechny konstrukce ovšem překročily armádní požadavek na hmotnost vozidla do 590 kg (1300 liber). Armáda si ale nakonec uvědomila, že limit je skutečně velmi nízký a pro další výběrové kolo jej o něco zvýšila.

Armáda připravila smlouvy v březnu 1941. Bantam měl vyrobit 1500 kusů modelu 40 BRC, Ford postavit 1500 upravených a vylepšených vozidel GM Pygmy a Willys měl postavit 1500 vozidel Quad. Po dalším testování a hodnocení byl jako hlavní výrobce vybrán Willys-Overland.

Většina z následně vyprodukovaných Bantamů a Fordů GP byla poslána do Velké Británie a Ruska v rámci programu Lend-lease, což znamenalo, že vozidla byla zapůjčena, dokud je uživatelé nevrátí nebo nebudou zničena. Ve Velké Británii byl Ford GP veřejností nazýván Blitz Buggy, tedy útočné, neboli bleskové vozítko.

Willys MA/MB
Dalšími úpravami se Willys Quad proměnil v model MA a později v typ MB. Armáda a celý svět jej ovšem neznal jinak než jako Jeep.

Někdo tvrdí, že toto jméno vzešlo ze spojení písmen GP, což je vojenská zkratka pro General Purpose neboli víceúčelové. Jiní zase říkají, že vozidlo získalo jméno po populární postavičce Eugene Jeep z kresleného filmu Pepek Námořník (Popeye). Ať už ale Jeep přišel ke svému jménu jakkoliv, toto označení se zapsalo do amerického a poté i obecného povědomí na celém světě.

Willys MA byl vybaven řazením na sloupku volantu, karoserií s nízkými boky, dvěma kruhovými přístroji na přístrojovém panelu a ruční brzdou na levé straně. Willys měl rovněž sníženou hmotnost podle nové specifikace armády, a sice 2160 liber, tedy 980 kg. Ovšem prvky, které byly u verze MA odstraněny za účelem této redukce hmotnosti, se v typové řadě MB zase objevily, takže nakonec hmotnost dosáhla hodnoty přibližně o 400 liber, tedy o 181 kg vyšší, než byl požadavek armády.

Vozidel Willys-Overland se postavilo do konce války více než 368 000 kusů a Ford na základě licence dodal americké armádě přes 277 000 exemplářů. Robustní, univerzální, spolehlivé, charakteristicky olivově zbarvené terénní vozidlo se navždy stalo známé jako automobil, který pomohl vyhrát druhou světovou válku.

Willys-Overland se po válce přejmenoval na Jeep a začal pracovat na přípravě civilních terénních užitkových vozidel, které by našly uplatnění na farmách. Jeden ze sloganů značky Willys zněl „Nad mocným Jeepem slunce nikdy nezapadá" a společnost se těšila prestiži tvůrce legendárního modelu Willys.
 

PŘEHLED KLÍČOVÝCH CIVILNÍCH MODELŮ JEEP

Jeep CJ-2A: 1945-1949

První civilní Jeep, model CJ-2A, byl vyráběn od roku 1945. Oproti svému vojenskému předchůdci měl navíc zadní dveře, na bocích se objevily rezervní pneumatiky, přibyly větší světlomety, vnější víčko palivové nádrže a mnoho dalších prvků. Jeep CJ-2A poháněl řadový čtyřválec I-4 o objemu 2195 cm3 v kombinaci s převodovkou T-90A, rozvodovkou Spicer 18 a tuhými plovoucími nápravami Dana 25 vpředu a Dana 23-2 vzadu, které se objevily i na řadě dalších budoucích modelů. První civilní Jeep CJ-2A byl vyráběn po dobu čtyř let.

j45_49

 

 

 

 

 

 

Jeep Jeepster: 1948-1951

Jeepster byl posledním modelem amerického výrobce s karoserií Phaeton, tedy otevřenou karoserií se skládací střechou, ovšem bez klasických stahovacích oken. Místo nich se ve špatném počasí používaly boční clony. Původně byl tento model vybaven čtyřválcovým motorem Go-Devil, později se ale objevil i se šestiválcovým agregátem Hurricane o objemu 2638 cm3. Tento model se však nikdy nevyráběl s pohonem všech kol.

Jeep CJ-3A: 1949-1953

Model CJ-3A představený v roce 1948 byl velmi podobný předchozímu typu, měl však jednodílné čelní okno a robustnější zadní nápravu. Mimo to si ponechal původní čtyřválcový motor s hlavou L.

Jeep CJ-3B: 1953-1968

Modernizací modelu CJ v roce 1953 vznikl model CJ-3B, který přinesl především vyšší kapotu i masku chladiče. Tato změna proti vojenskému předchůdci byla nutná kvůli vestavbě vyššího čtyřválce Hurricane s hlavou F. Model CJ-3B vydržel ve výrobě až do roku 1968 a celkem bylo v Americe vyrobeno 155 494 exemplářů. V roce 1953 byla společnost Willys Overland prodána Henrymu J. Kaiserovi za 60 milionů amerických dolarů. Nový vlastník, společnost Kaiser, odstartovala tímto krokem období rozsáhlého výzkumu a vývoje, který vedl k rozšíření produktové nabídky Jeep.

j53_68

 

 

 

 

 

 

Jeep CJ-5: 1955-1983

V roce 1955 představil Kaiser model CJ-5, který vycházel z modelu M-38A1 z roku 1951 vytvořeného pro válku v Koreji. Tento model byl charakteristický především zaoblenými předními blatníky. Byl také o něco větší než model CJ-3B, a to jak z hlediska rozvoru náprav, tak i celkové délky. Zlepšení doznal také motor, nápravy, převodovka a zejména pohodlí posádky. To vše udělalo z modelu CJ-5 doslova ideální automobil pro neustále narůstající počet zájemců o offroadová vozidla. Model CJ-5 se vyznačoval měkčími, zaoblenými tvary karoserie a rozvorem náprav 81 palců, tedy 205 centimetrů. Během třiceti let bylo vyrobeno více než 600 000 modelů CJ-5.

J55_83

 

 

 

 

 

 

Jeep CJ-6: 1956-1975

Tento model byl takřka shodný s modelem CJ-5, měl však o 50 centimetrů (20 palců) delší rozvor, díky čemuž poskytoval především větší nákladový prostor. Na základě řady CJ vytvořil Jeep v roce 1956 také variantu s trambusovou kabinou. Společnost American Motors Corporation (AMC) vybavovala typy CJ-5 a CJ-6 těžšími nápravami, většími brzdami a širším rozchodem kol. V roce 1965 byl představen nový vidlicový šestiválec řady Dauntless, který se stal volitelnou alternativou pro řadu CJ-5 s rozvorem náprav 205 cm (81 palců) a řadu CJ-6 s rozvorem 265 cm (101 palců). Výkon 155 kW byl takřka dvounásobkem standardních čtyřválcových agregátů. Bylo to také vůbec poprvé, kdy Jeep opatřil svůj model CJ vidlicovým šestiválcem. Začátkem roku 1973 byly už všechny modely řady CJ osazovány vidlicovými osmiválci AMC o objemu 4981 cm3 nebo 5899 cm3.

Jeep Pickup: 1947-1965 

Prvním pokusem společnosti Willys-Overland o odklon od klasické řady CJ byl pick-up s rozvorem náprav 299 cm (118 palců).

(Jeep) Willys Wagon: 1946-1965

Jedním z nejoblíbenějších vozidel v historii automobilky Jeep bylo kombi s typickým označením Wagon. Model s rozvorem náprav 265 cm (104,5 palce) byl od roku 1949 nabízen i s pohonem všech kol.

J46_65

 

 

 

 

 

 

Jeep FC 150/170 Pickup: 1957-1965

Tato řada vozidel Jeep s trambusovou budkou představovala pracovní vozidla. Model FC 150 měl rozvor náprav 205 cm (81 palce), verze FC 170 pak disponovala rozvorem 262 cm (103,5 palce). V průběhu výroby těchto modelů došlo k řadě technických změn a vylepšení. Řada modelů v letech 1959 a 1960 byla vybavena tuhými plovoucími nápravami vpředu a vzadu a některé modely roku 1959 byly osazené dvoumontáží na zadní nápravě a manuální čtyřstupňovou převodovkou.

Jeep Wagoneer: 1963-1983

Rok 1962 byl rokem premiéry samočinné převodovky v automobilu s pohonem všech kol. Tuto premiéru si automatická převodovka odbyla v modelu Wagoneer, předchůdci dnešní modelové řady Cherokee. O rok později se stal Wagoneer také prvním terénním automobilem s pohonem 4x4 s nezávisle zavěšenými předními koly (volitelně). O deset let později, tedy v roce 1973, představil Jeep vůbec první automatický systém pohonu všech kol známý pod označením Quadra-Trac, který byl nabízen pro užitkové verze a kombi Jeep.

J63_83

 

 

 

 

 

 

Jeep Gladiator/J-Series Pickup: 1963-1987

Model Gladiátor byl v mnohém podobný typu Wagoneer. Debutoval v roce 1963 a k dispozici byl se dvěma rozvory náprav: 304 cm (J-200, 120 palců) nebo 320 cm (J-300, 126 palců), rozdělovací převodovkou Dana 20 a tuhými nápravami Dana 44 vpředu a vzadu. Jméno Gladiátor přestala automobilka Jeep používat v roce 1972.

Jeep Commando: 1967-1973

Tento model byl charakteristický rozvorem náprav 265 cm, vidlicovým šestiválcem Dauntless a plovoucími nápravami Dana 27 a 44. Model Commando Hurst Special z roku 1971 byl vyroben v pouze stokusové sérii, což jej dnes řadí mezi nejvzácnější modely značky Jeep, vysoce ceněné sběrateli historických vozů.

Jeep Cherokee (SJ): 1974-1983

Dvoudveřový model Cherokee byl zaměřen na mladší klientelu než Wagoner a byl postaven pro rostoucí trh rekreačních vozidel. Zahrnoval masku chladiče modelu Gladiator a měl několik pruhů a světle barevných kombinací. Prodeje byly mnohem lepší než u modelu Wagoneer.

j74_83

 

 

 

 

 

 

Jeep CJ-7: 1976-1986

Společnost AMC představila v roce 1976 nový model CJ-7, který přinesl první výraznou změnu designu za posledních 20 let. Ve snaze získat více prostoru pro samočinnou převodovku mělo vozidlo o něco delší rozvor než model CJ-5. Poprvé se v příplatkové výbavě objevila odnímatelná plastová střecha a kovové dveře. Do roku 1983 byly vyráběné modely CJ-7 s rozvorem náprav 237 cm (93,5 palce) a CJ-5 s rozvorem náprav 212 cm (83,5 palce). Poptávka po modelu CJ-7 byla natolik velká, že výrobci AMC nezbylo než po třiceti letech ukončit výrobu typu CJ-5.

Jeep CJ-8 Scrambler: 1981-1985

Scrambler, představený v roce 1981, byl velmi podobný verzi CJ-7, disponoval však delším rozvorem náprav. Ve světě je znám také jako verze CJ-8. Scrambler, který nabízel alternativně plátěnou nebo pevnou střechu, vyjel do světa v 30 000 kusech, což z něj činí mezi sběrateli velmi žádaný exemplář.

Jeep Grand Wagoneer: 1984-1991

Model Grand Wagoneer představoval zrod luxusních SUV a kupujícím poskytoval bohatou výbavu zahrnující kožené čalounění, klimatizaci, stereo rádio AM/FM/CB, lepší hlukovou izolaci a dřevěné doplňky interiéru. Grand Wagoner byl osazen vidlicovým osmiválcem o objemu 5,9 litru, který poskytoval vyšší výkon a točivý moment a největší tažnou kapacitu v segmentu.

Jeep Cherokee (XJ): 1984-2001

První konstrukcí společnosti AMC od dob Wagoneeru, takříkajíc na zelené louce, bylo zcela nové kombi Cherokee. Model XJ využíval hybridní rám a samonosnou karoserii, nové zavěšení předních kol Quadra-Link, jež si zachovávalo pevnost tuhé nápravy, avšak přinášelo lepší jízdní vlastnosti a ovladatelnost. Robotizovaná montáž pak zlepšovala kvalitu a dílenské zpracování. Cherokee XJ byl o 500 kilogramů lehčí, o deset centimetrů nižší, o 15 centimetrů užší a o 53 centimetrů kratší než předchozí řada Cherokee, současně měl ale 90 procent kapacity předchozí verze. K dispozici byl s pohonem dvou a čtyř kol - systémem Selec-Trac a převodovkou s plovoucím řazením Command-Trac - a čtyřmi dveřmi. Cherokee ovládal svůj segment po dobu čtyř let. V roce 1988 se představil model Cherokee Limited a v roce 1989 šestiválec I-6 o objemu 4,0 l.

Jeep Wrangler (YJ): 1987-1996

Ačkoli poptávka po automobilech s pohonem všech kol a užitkovými vlastnostmi řady Jeep CJ v roce 1983 neustále stoupala, zákazníci se začali orientovat na automobily nabízející větší míru komfortu, podobnou jakou nabízely osobní automobily. Odpovědí na tento trend bylo ukončení výroby řady CJ a v roce 1987 představení modelu Wrangler (YJ).

Ačkoliv Wrangler sdílel s řadou CJ-7 charakteristický profil otevřené karoserie a několik dalších řešení, mechanicky měl mnohem blíže k modelové řadě Cherokee. Nejviditelnějším společným prvkem byly především hranaté světlomety, které se na tomto typu Jeep objevily poprvé a také naposled. Tato řada byla vyrobena ve více než 630 000 kusech.

5. srpna 1987, tedy rok po představení modelu Wrangler, byla společnost American Motors Corporation nucena značku prodat. Novým vlastníkem se stal koncern Chrysler Corporation. Jeep se stal součástí Chryslerovy divize Jeep/Eagle.

Jeep Comanche (MJ): 1986-1992

Tento pick-up z roku 1987 s ložnou plochou o délce 1,83 m (6 stop) byl postaven na platformě typu Cherokee a využíval i řadu shodných prvků. Později vyrobené vozy nabízely volbu mezi pohonem všech kol systémem Selec-Trac nebo Command-Trac.

Jeep Grand Cherokee (ZJ/WJ): 1993-2004 

Grand Cherokee se poprvé představil proražením skla haly Convention Center na severoamerickém autosalonu v Detroitu 7. ledna 1992. Toto první SUV vybavené bočním airbagem řidiče stanovilo nové standardy z hlediska ovladatelnosti, jízdních vlastností a komfortu při jízdě na běžných zpevněných vozovkách.

Jeep Wrangler (TJ): 1997-2006

Jeep Wrangler (TJ) modelového roku 1997 vypadal velmi podobně jako řada CJ-7. Ostatně retro vzhled byl záměrem, jinak se ale jednalo o zcela novou mechaniku. Téměř 80 % dílů vozu bylo nových. Model TJ využíval odpružení vinutými pružinami, podobně jako Grand Cherokee, a disponoval novým interiérem s airbagem řidiče a spolujezdce. Z klasických prvků si tento model udržel především kruhové světlomety, sklápěcí čelní sklo (poprvé bylo použito už v roce 1940), odnímatelné dveře a samozřejmě možnost volby mezi plátěnou a pevnou snímatelnou střechou. Tovární rám byl rovněž standardem.

J97_2006

 

 

 

 

 

 

V roce 2003 se na světových trzích objevil nejlépe vybavený Jeep všech dob - Wrangler Rubicon. Toto vozidlo, které si vypůjčilo jméno od legendární offroadové stezky, bylo vybaveno tlačítkovým ovládáním uzávěrek přední i zadní nápravy Dana 44, redukcí s převodovým poměrem 4:1, 32palcovými (81 cm) koly a řadou dalších atraktivních prvků, které se dříve v sériové produkci Jeep nikdy neobjevily.

V roce 2004 byl představen Jeep Wrangler Unlimited, který disponoval delším rozvorem než Wrangler, díky čemuž se zavazadlový prostor prodloužil o 33 cm a oblast kolen v druhé řadě sedadel o 5 cm. Vůz si zachoval všechny přednosti klasického modelu Wrangler, včetně schopností v terénu či vzdušné karoserie s odnímatelnou střechou, nabídl však více pohodlí a celkově byl univerzálnější.

Jeep Grand Cherokee (WK): 2005-2010

Kompletní přepracování konstrukce řady ZJ/WJ přineslo výrazné zlepšení jízdních vlastností a ovladatelnosti, vidlicový osmiválcový motor HEMI® o objemu 5,7 litru a výbavu, která si v ničem nezadala s výbavou těch nejluxusnějších automobilů.

Jeep Wrangler a Wrangler Unlimited (JK): 2007-současnost

V návaznosti na úspěšný a originální Jeep s novým rámem, designem exteriéru a interiéru, motorem, zvýšenou bezpečností a pokročilými prvky pro komfort posádky vozu, přináší verze JK další moderní vymoženosti, vytříbené zpracování, prostor a komfort, více zábavy pod širým nebem, lepší spotřebu paliva a bezpečnostní prvky.

Jedná se o vůz jediný svého druhu. Čtyřdveřovou koncepcí s otevřenou karoserií expanduje řada Wrangler do zcela nové dimenze. S prostorem pro pět dospělých cestujících - u Wrangleru vůbec poprvé - a výrazně větším zavazadlovým prostorem spojuje Wrangler Unlimited mimořádné terénní schopnosti s praktičností pro každodenní použití. Dnešní modely Wrangler jsou spolehlivé, robustní a přirozené, vynikají svými offroadovými schopnostmi a současně přinášejí výjimečný požitek z jízdy s otevřeným nebem nad hlavou.

Jeep Grand Cherokee (WK): 2011-současnost

Po více než čtyřech milionech prodaných kusech prvního modelu Grand Cherokee přináší Jeep v roce 2011 inovovaný vůz se zdokonalenou koncepcí, která dokonale spojuje rafinovanost silničních vozidel s offroadovými schopnostmi typickými pro vozy této značky. Grand Cherokee poskytuje vynikající chování na silnici, vyznačuje se kvalitním zpracováním, kterým jsou vozy Jeep již legendární, vylepšenou spotřebou paliva, špičkovou úrovní interiéru, elegantním designem exteriéru, poctivostí a bytelností typickou pro americká auta a celou řadou bezpečnostních prvků a technologií. Díky tomu se stal jedním z nejoceňovanějších SUV v historii.

Značka Jeep®
Značka Jeep®, která letos slaví své 75. výročí, si díky svému originálnímu pojetí stále udržuje vedoucí pozici na trhu offroadových vozidel. Díky prvotřídním schopnostem, dílenskému zpracování a všestrannosti jsou SUV značky Jeep® určené všem, kteří touží po dobrodružství. Jeep® nabízí svému majiteli maximální pocit bezpečí a důvěry v jakémkoliv terénu, a je tak otevřenou výzvou žít život naplno.

Současnou nabídku vozidel Jeep® tvoří modely Cherokee, Compass, Grand Cherokee, Patriot, Renegade, Wrangler a Wrangler Unlimited. Všechny modely nabízí automobilka i mimo Severní Ameriku.  Vozidla jsou dostupná též ve verzích s pravostranným řízením a zákazník má na výběr mezi zážehovými i vznětovými motory.


 

Copyright © 2017 SRBA SERVIS s.r.o.
Příjezdní 188, 252 02  Jíloviště | IČ: 62955128 | DIČ: CZ62955128
Spisová značka: C 40546 vedená u Městského soudu v Praze
Bankovní spojení: Česká spořitelna, a.s. č.ú.: 121 009 33 69/0800 | Raiffeisenbank a.s. č.ú.: 102 110 14 89/5500

Q+ | ALFA ROMEO | FIAT | FIAT PROFESSIONAL | CHEVROLET | JEEP | OPEL | SAAB | SUBARU | VOLVO

Právní ujednání | Webdesign Comin.cz